Verschil tussen Metta meditatie en Positieve affirmaties
Lees ook: De Vier Hartkwaliteiten
Wat is eigenlijk het verschil tussen Metta meditatie en Positieve affirmaties?
Deze vraag krijg ik vaker. Graag geef ik hier wat meer uitleg over.
Bij Metta wensen we liefdevolle vriendelijkheid naar onszelf en anderen.
Bijvoorbeeld ‘Dat ik gelukkig mag zijn’ of ‘Dat ik veilig mag zijn’.
Nu krijg ik wel eens de vraag of je het ook anders kunt formuleren, bijvoorbeeld door het te benoemen als ‘Dat ik gelukkig ben’ of ‘Ik ben gelukkig’. Als het voor de persoon werkt om het weg te laten, dan kan dit. Maar dan zou je het geen Metta meditatie meer kunnen noemen, maar meer een positieve affirmatie inderdaad.
Het lijkt een nuance verschil, maar vanuit het perspectief van de achterliggende filosofie is het een heel groot verschil.
Door het te ‘wensen’ dwing je niets af. Dus je wenst jezelf of een ander liefdevolle vriendelijkheid/geluk/vrede/veiligheid, etc., terwijl je er vrede mee hebt dat de dingen zijn zoals ze zijn.
Je ‘gunt’ het jezelf of de anderen, met een acceptatie zoals het is, zonder verwachtingen te hebben van een uitkomst.
Je kunt het niet afdwingen. Door het te ‘stellen’ in plaats van ‘te wensen’ ontbreekt de acceptatie.
Ik vind dat Heather Sundberg er een mooie omschrijving van geeft.
Zij spreekt van ‘near misses’ en ‘far misses’ als we de hartkwaliteiten nader bekijken.
Boosheid is bijvoorbeeld een ‘far miss’ bij liefdevolle vriendelijkheid.
Geluk (als voorbeeld) verlangen of afdwingen is, net als hoop, een ‘near mis’. Het komt in de buurt, maar is het net niet.
Hoop is dus ook een ‘near mis’. De andere kant van de medaille bij hoop is angst.
‘Ik hoop dat het zo gaat’ > ‘Ik ben bang dat het niet zo gaat’
Wel maak ik de kanttekening dat het uiteindelijk niet om de woorden gaat, maar om de intentie.
Het kan best zijn dat degene die deze zinnen uitspreekt het niet probeert af te dwingen, maar het ook ‘wenst’ in haar eigen woorden.
Dat is uiteraard prima. Maar bij overdracht van Metta meditatie leidt het tot verwarring bij degenen die ermee aan de slag gaan.
De woorden komen uit het Traditioneel Boeddhisme en de formulering stuit daarom wel eens op weerstand. Dat deed het bij mij in het begin ook.
Kies dan woorden die beter passen. Bijvoorbeeld ‘Ik gun mijzelf dat ik gelukkig ben’, ‘ik gun mijzelf dat ik veilig ben’, etc.e
Zelf gebruik ik inmiddels wel de traditionele formulering, maar heb ik wel andere woorden die beter passen. Dit verschilt overigens periodiek. Voorbeelden zijn:
‘Dat ik sterk en vitaal mag zijn’ (traditioneel is het ‘dat ik gezond mag zijn’)
‘Dat ik liefde mag zijn’ (dit vind ik een erg mooie. Niet alleen liefde ervaren, maar het ook uitstralen)
‘Dat ik vrede mag hebben hoe het leven zich ontvouwt’ (traditioneel is het ‘dat ik vredig mag zijn’)
LEES OOK:
27 september 2024 - informatieavond opleiding meditatieleraar - Amsterdam
september 2024 - start vipassana meditatie avonden - Zwolle
september 2024 - start actieve meditatie avonden - Zwolle
19 oktober 2024 - start `opleiding meditatieleraar` (1 jaar) - Amsterdam
21 oktober 2024 – informatiebijeenkomst ‘opleiding integraal essentiecoach’ – Online
27 oktober 2024 – introductieworkshop 'zelfonderzoek en bewustzijn' – Zwolle
24 januari 2025 – start `opleiding integraal essentiecoach` (1 jaar) – Zwolle
maart 2025 - 31 dagen samen mediteren (kosteloos) - Online
21 t/m 25 mei 2025 - vipassana retraite met yoga - Winterberg
Gerjan Schoemaker is meditatieleraar en oprichter van Meditatie Instituut Nederland. Als hoofddocent van de erkende Meditatie Opleiding deelt hij zijn ruime kennis en ervaring. Daarnaast is hij gastdocent meditatie en boeddhistische psychologie bij de Opleiding Integraal Essentiecoach, en begeleidt hij vipassana retraites en cursussen. Gerjan put uit een rijke achtergrond in verschillende tradities, waaronder het Boeddhisme en Advaita Vedanta.