omgaan met- en het verminderen van
irritatie en boosheid

Minder vaak, minder intens en minder lang geïrriteerd, gefrustreerd of boos

LET OP!

DEZE CURSUS IS HELAAS GEANNULEERD VANWEGE DE CORONA MAATREGELEN. WE VERWACHTEN DEZE IN 2022 WEL AAN TE KUNNEN BIEDEN.

Cursus ‘de irritatie opgelost’

In deze cursus leer je beter met irritatie en afgeleide emoties als frustratie en boosheid om te gaan. Daarnaast is de cursus erop gericht om irritaties en oordelen aanzienlijk te verminderen door middel van inzichten, oefeningen en toepassing.

Dit doen we onder meer door:

  • inzicht ontwikkeling
  • mindtraining
  • cognitieve gedragsmethodieken
  • meditatie
  • mindfulness
  • bewustzijnsoefeningen
  • ontspanningsoefeningen
  • praktische oefeningen
Cursus boosheid

Aanpak

De kern van onze irritaties zijn vaak diepgeworteld. Hoewel we vaak wel weten dat emoties als irritatie en boosheid veelal niet helpend zijn, is het niet zomaar te veranderen. Er over lezen is niet voldoende. Naast inzicht door theorie, is het dan veelal ook nodig om er voor een langere periode bewust mee bezig te zijn. Doordat de cursus een drie maanden duurt geven we onszelf ook de gelegenheid om er langere tijd intensief mee aan de slag te gaan. Naast dat we maandelijks bij elkaar komen om theorie te behandelen en nieuwe methoden te leren en te beoefenen, krijg je voor thuis ook oefeningen mee om dagelijks te beoefenen. We helpen je aan de motivatie om dit ook daadwerkelijk te doen, maar er is uiteraard wel een bepaalde bereidheid nodig bij aanvang van de cursus. Naast de praktische oefeningen wordt er ook van je verwacht dat je thuis leest uit twee boeken en daarbij de syllabus die je bij de cursus krijgt.

De cursus is met name gebaseerd op Oosterse filosofie en psychologie, maar geïnterpreteerd en vertaald naar deze tijd en aangevuld met moderne psychologie en methoden die hier op aansluiten.

“Het is niet je taak om te zoeken naar liefde,
het is je taak om alle hindernissen tegen liefde in jezelf te zoeken en te vinden”- Rumi

Uitgangspunten:

– Conditioneringen zijn diepgeworteld. Het vraagt naast kennis vooral beoefening om impulsen en patronen te veranderen.
– Voordat we de boosheid kunnen verminderen moeten we het eerst begrijpen en omarmen.
– Inzicht in niet bevorderlijk gedrag en dit gedrag herkennen is het startpunt. Vanuit daar dienen we te leren wat bevorderlijk is in zowel reageren, spreken en handelen.
– Onze ware aard is vriendelijk en liefdevol. Maar door verdedigingsmechanismen en overlevingsmechanismen wordt dit overschaduwd. Deze mechanismen hebben een functie (gehad), maar zitten mensen nu vaak meer in de weg dan dat ze ons helpen.
– Tegenover irritatie staat acceptatie/loslaten. Tegenover boosheid staat vriendelijkheid. Als we meer van het één ontwikkelen gaat dit ten koste van het andere.
– Ons eigen lijden (stress/irritatie/boosheid/angst) wordt voor een groot gedeelte gevormd door onze eigen gedachten en in mindere mate door de omstandigheden.
– Als we zelf gelukkiger, vriendelijker en vreugdevoller zijn dan is dat niet alleen ten gunste van onszelf. Dan komt het ook ten gunste van iedereen om ons heen.

Proces


Bewustwording > Intentie > Toewijding en oefening > Gedragsverandering > Transformatie

  1. Door bewustwording komen we tot wijsheid, ten koste van onwetendheid. We kunnen inzicht ontwikkelen in hoe onze huidige impulsen en patronen tot stand zijn gekomen en inzicht krijgen in hoe het ook anders kan.
  2. Door het ontwikkelen van nieuwe inzichten en vaardigheden kunnen we intentie zetten om het in de toekomst anders te doen. 
  3. Die intentie alleen is vaak niet voldoende door hardnekkige conditioneringen en patronen die we ons hele leven hebben opgebouwd. Door toewijding en oefening lukt het de dingen anders te doen dan we altijd hebben gedaan, mits we hiervoor de juiste voorwaarden scheppen en de dingen met aandacht doen. Dit gaat met vallen en opstaan.
  4. Door langere tijd oefeningen te doen en bewust te zijn van onze gedachten en handelingen ontwikkelen we nieuwe conditioneringen en komen we tot werkelijke gedragsverandering.
  5. Indien we langere tijd bewust ons gedrag veranderen, gaat het op een gegeven moment vanzelf. Niet bevorderlijke impulsen maken plaats voor bevorderlijke impulsen. Niet vaardige handelingen maken plaats voor vaardige handelingen. Moeiteloos. Irritatie, verbittering en boosheid maken plaats voor geduld, begrip, vergeving en vriendelijkheid. We zijn getransformeerd.
Meditatieopleiding Amsterdam

Data cursus

30 april, 11 juni en 2 juli 2021 in Amsterdam.
De lesdagen zijn van 10.00 tot 16.00 uur.

Locatie cursus Amsterdam

‘De Ruimte’ Centrum Voor Bewustzijnsontwikkeling
Weesperzijde 79a
1091 EJ Amsterdam

Kosten cursus

De kosten voor deze cursus bedragen €480,00 inclusief 21% BTW.

Docent: Gerjan Schoemaker

Gerjan Schoemaker is de trainer van deze cursus. Gerjan verdiept zich zowel in traditionele- als in moderne psychologie en filosofie. Hij is de oprichter van Meditatie Instituut Nederland en begeleidt retraites, cursussen en workshops.

Gerjan Schoemaker meditatieleraar

Aanmelden

Aanmelden kan via onderstaand formulier.
Heeft u nog vragen? Neem gerust contact met ons op via [email protected] of bel de trainer Gerjan Schoemaker op 038-8801530.













  • iDEAL
  • Bancontact


Totaal

Relevante woorden met betrekking tot deze cursus: cursus omgaan met boosheid, omgaan met irritatie, boosheid loslaten, boosheid beheersen en boosheid therapie.


Ontvang inspiratiemails met:
- Aankondigingen van retraites
- Meditatievideo's e.a. inspiratie