Een meditatiereis voor het hart
De Brahma Vihara Meditation Journey is gericht op het ontwikkelen van de vier hartkwaliteiten zoals we deze kennen in het Boeddhisme; liefdevolle vriendelijkheid, compassie, medevreugde en gelijkmoedigheid. De hele meditatie wordt zittend uitgevoerd, met uitzondering van de vierde fase waarin je kunt kiezen om te gaan staan. Er worden specifieke mudra’s gebruikt ter ondersteuning van de kwaliteit waarop de fase is gericht. De meditatie duurt 50 minuten en bestaat uit vijf fasen.
Instructievideo
Bekijk deze instructievideo voordat je voor de eerste keer de Restorative Meditation Journey gaat beoefenen.
In deze geleide Brahma Vihara Meditation Journey gaan we in 40 minuten langs de Vier Goddelijke verblijfplaatsen in ons hart. Bij iedere verblijfplaats blijven we 10 minuten. Er is bij iedere verblijfplaats andere muziek en er worden andere wensen gereciteerd. Je kunt je voorstellen dat deze wensen de hele wereld en uiteindelijk zelfs het hele universum worden ingezonden voor een onvoorwaardelijke en onbegrensde liefdevolle vriendelijkheid. Het is de wens om te komen tot onze Ware Natuur welke liefdevol en vredig is. Bij iedere fase hoort ook een andere houding, mudra en/of beweging. Neem de hartkwaliteit volledig in je op en kom tot je ware natuur. Verblijf in het Goddelijke.
Indien deze meditatie in een groep wordt beoefend dan zegt de begeleider de zinnen hardop en de beoefenaars herhalen de zinnen in gedachten. Indien je deze meditatie voor jezelf beoefend is het ook mogelijk de zinnen hardop te herhalen.
Voorbereiding
Kom zitten in een comfortabele houding.
Voorafgaand aan de meditatie zitten we drie minuten in stilte om zo eerst de tijd te nemen om een goede houding aan te nemen.
Fase 1: Liefdevolle vriendelijkheid
Plaats een lichte glimlach op je gezicht. Plaats je handen voor je hartgebied met de handen gevouwen en de duim, wijsvinger en pink gestrekt tegen elkaar aan. Dat is de mudra van liefde. De eerste vijf minuten plaats je de duimen tegen het borstbeen aan en richten we liefdevolle wensen op onszelf. Dit kun je hardop doen. Indien je je in een omgeving bevindt waarin dat niet mogelijk of niet wenselijk is kan je dit ook in gedachten doen. Je wordt begeleid in het uitspreken van deze zinnen.
De begeleider begint met:
Dat je vriendelijk voor jezelf mag zijn.
Dat je gezond mag zijn. Dat je veilig mag zijn (en je veilig mag voelen). Dat je vrede mag vinden (in alle situaties en van daaruit met wijsheid en vriendelijkheid mag handelen). Dat je gelukkig mag zijn.
De wens die we vervolgens op onszelf richten luidt als volgt:
“Dat ik vriendelijk voor mijzelf mag zijn. Dat ik gelukkig mag zijn. “
Deze wordt eerst een aantal keren door de begeleider hardop gezegd waarna je deze in gedachten kunt herhalen.
Op dezelfde manier zal de begeleider ook volgende fasen introduceren en eerst een tijdje de zinnen hardop zeggen waarna de beoefenaar deze in gedachten kan herhalen.
Fase 1 b:
De volgende vijf minuten kun je de handen in dezelfde mudra voor je in lucht houden, of op je schoot laten rusten.
We richten dan de liefdevolle wensen naar alle levende wezens:
“Dat ik vriendelijk mag zijn naar anderen. Dat we allemaal gelukkig mogen zijn.”
Liefdevolle vriendelijkheid is onder meer een tegengif voor irritatie, boosheid en haat gericht op onszelf of anderen.
Fase 2: Compassie
Behoudt de glimlach en leg de handen over elkaar op het hartgebied. Als het te zwaar voor je is om je armen daar te houden, kun je bijvoorbeeld afwisselen met de handen in een kommetje op je schoot te laten rusten. Wissel niet te vaak en als je wisselt doe dat langzaam en zoveel mogelijk met aandacht.
De eerste vijf minuten richten we de volgende compassie wensen op onszelf:
“Dat ik vriendelijk om mag gaan met vormen van pijn.
Dat ik vrij mag zijn van lijden.”
Fase 2 b:
We houden onze handen op het hartgebied of plaatsen deze hier opnieuw. We richten nu onze compassievolle wensen op alle levende wezens:
“Dat iedereen vriendelijk mag omgaan met vormen van pijn. Dat we allemaal vrij mogen zijn van lijden.”
Compassie is onder meer een tegengif voor zelfoordeel en oordelen van anderen, kwetsen en gekwetst worden en verdriet.
Fase 3: Medevreugde
Behoud de glimlach en vanuit het hartgebied strek je op de uitademing je handen naar voren, met de handpalmen naar boven. Een gevende beweging. Op de inademing breng je de handen met een nemende beweging weer terug op het hartgebied. Je kunt je daarbij voorstellen dat je op de inademing de vreugde van anderen tot je neemt en op de uitademing de vreugde die jij daar uithaalt de wereld in stuurt. Dit doe je enige tijd en op een geven moment ga je over tot het reciteren van altruïstische wensen gericht op het vinden van vreugde in de voorspoed van anderen.
“Dat ik blij mag zijn met de voorspoed van anderen. Dat hun geluk nog groter mag worden.”
Medevreugde, of ook wel altruïstische vreugde, is onder meer een tegengif voor jaloezie en afgunst.
Fase 4: Gelijkmoedigheid
In deze fase komen we staan. Voeten iets breder dan heupbreedte, knieën licht gebogen en goed rechtop. We staan stevig als een berg. Behoud je glimlach en laat je rechterhand net onder je navel rusten en leg hier je linkerhand overheen. Zo rusten je handen voor het gebied dat in bepaalde tradities ook wel Hara wordt genoemd. Je Hara wordt ook wel je centrum, balanspunt of bron van kracht genoemd.
We ‘Zijn met wat er is’ vanuit een liefdevol en geopend hart. In deze fase reciteren we zinnen gericht op gelijkmoedigheid.
“Dat ik het leven mag nemen zoals het zich ontvouwt. En dat ik van daaruit met wijsheid en vriendelijkheid mag handelen”
Alle andere hartkwaliteiten zijn gegrond in gelijkmoedigheid. Zonder gelijkmoedigheid wordt liefdevolle vriendelijkheid zoet, wordt compassie medelijden en wordt medevreugde extatisch. Gelijkmoedigheid maakt dat we in balans komen. Evenwichtig en toch ook liefdevol.
Fase 5: Zitten in meditatie
In de laatste fase kun je met een aandacht aanwezig zijn bij wat zich aandient. Deze fase wordt ook ondersteund met muziek.
Na de meditatie kun je naar wens nog enige tijd in stilte blijven zitten.
Aanvullend advies:
- De zin die we reciteren is een soort van mantra die we gebruiken als meditatieobject. Als je opmerkt dat je bent afgeleid, ga na of je misschien nog iets kunt ontspannen en keer met aandacht weer terug bij de mantra en wat je daarbij voelt.
- Soms voel je niet de intentie en misschien zelfs het tegenovergestelde. Bijvoorbeeld in plaats vriendelijkheid voelt je boosheid, schaamte of verdriet. In dat geval kan je ook tijdelijk overschakelen naar een andere vorm van meditatie, bijvoorbeeld dat je met vriendelijke aandacht naar de emotie gaat zoals deze zich uitdrukt in het lichaam. Op een gegeven moment in dezelfde fase, of bij een nieuwe fase, kan je het reciteren weer proberen op te pakken. Indien het gevoel of de emotie nog erg sterk is dan kan je daar ook langere tijd bij blijven. Dan is dat de oefening. Er is hier geen goed of fout in.
Beoefening Brahma Vihara Meditation Journey
Als je bovenstaande instructievideo hebt bekeken of de instructies hebt gelezen, kun je deze meditatiereis beoefenen aan de hand van onderstaande Youtube video of via onderstaande Spotify link.
We horen graag hoe je deze meditatie hebt ervaren. Laat een reactie achter op YouTube via deze pagina en deel je ervaring met ons.
Begeleiders kunnen hier een versie downloaden zonder voice-over, voor begeleiding van de Restorative Meditation Journey bij groepen.
Je verder verdiepen in meditatie en bewustzijnsontwikkeling?
Agenda
Een overzicht van onze aankomende activiteiten: