Effecten van meditatie op slaap

Effecten van meditatie op slaap volgens onderzoek

Mediteren geeft tijd

“Mediteer iedere dag een half uur. Behalve als je druk bent. Mediteer dan een uur.”

Geen tijd om te mediteren is een veelgehoord excuus om niet dagelijks op je kussentje te gaan zitten. Dit is eigenlijk een vorm van onwetendheid, want meditatie geeft je tijd.

Er luidt een uitdrukking ‘je moet iedere dag een half uur mediteren, behalve als je druk bent… dán moet je een heel uur per dag mediteren’. 


Doe je mee?
De hele maand oktober zijn er weer ochtendmeditaties via livestream. Deelname is kosteloos.

Wil je 'meditatie inspiratie' ontvangen zoals geleide meditaties en op de hoogte blijven van onze retraites, cursussen en andere meditatie gerelateerde activiteiten? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.



Deze uitspraak is humoristisch maar bevat een grote kern van waarheid. Als je voldoende mediteert ga je de dag ook meer meditatief doorbrengen waardoor je minder energie verbruikt. Hierdoor heb je iets minder slaap nodig dan als je de dag druk en chaotisch doorbrengt. 

Beter slapen door meditatie volgens onderzoek

Bovendien ga je door meditatie ook beter slapen blijkt uit telkens weer uit verschillende onderzoeken. Bijvoorbeeld uit dit onderzoek, gepubliceerd in JAMA Internal Medicine, waarbij de onderzoekers mensen onderzochten die te kampen hadden met slaapproblemen waaronder slapeloosheid, angst en stress. Er werden twee groepen gemaakt waarbij één groep meditatie en mindfulness oefeningen leerden, en de andere groep leerden methoden om hun slaapgewoonten te verbeteren. De groep die meditatie en mindfulness oefeningen hadden geleerd en toegepast vertoonden significante verbetering in hun slaap ten opzichte van de andere groep. Uit een ander onderzoek blijkt dan ook dat meditatie je melatonine niveau aanzienlijk doet stijgen waardoor je dieper en effectiever slaapt. 

Weer een ander onderzoek heeft ook aangetoond dat je door meditatie ook daadwerkelijk minder slaap nodig hebt. Dat geldt vooral voor mensen die al langere tijd veel mediteren.

Houd hiermee wel rekening dat dit misschien niet direct voor jou geldt. Je moet eerst wel vaardig worden in de meditatie beoefening en zeker voor beginners geldt dat als zij pas net naar binnen gaan kijken, ze juist van alles kunnen tegenkomen. Het kan dus best een investering zijn om eerst voor langere tijd, dagelijks voor het slapen een half uur tot een uur te gaan mediteren. Maar dit is vele malen duurzamer en beter voor je gezondheid dan medicijnen of supplementen. Bovendien zitten er nog vele andere voordelen aan heb je zo ook je dagelijkse meditatie te pakken.

Meer onderzoek naar de effecten van meditatie

Lees ook dit artikel met meer onderzoeken naar de positieve effecten van meditatie.

 

 


Meditatie Retraites

Wij organiseren regelmatig meditatie retraites en meditatie dagen.

Meditatie Inspiratiemails

Ontvang inspiratiemails met o.a. retraite aankondigingen, meditatievideo's en tips.

Overzicht komende activiteiten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Ontvang inspiratiemails met:
- Aankondigingen van retraites & cursussen
- Meditatievideo's e.a. inspiratie