Khandhas

Hoe kun je mediteren op de Khandhas zonder je ermee te identificeren?

Vanmorgen kreeg ik de vraag hoe je kunt mediteren op de Khandhas zonder je met de Khandas te identificeren.
In dit artikel ga ik hier dieper op in.

Wat zijn de Vijf Khandas?

De boeddhistische Khandhas worden vanuit het Pali vertaald naar de Geledingen, de Vijf groepen van bestaan of ook wel de Vijf groepen waaraan gehecht wordt.

De Khandhas betreffen in volgorde van grof naar fijn:


Meer weten over o.a. non-dualiteit, zelfonderzoek, bewustzijn en gewaarzijn? 2 september start onze 'Advaita Vedanta cursus'. Of volg onze erkende Meditatie Opleiding. Een tranformerend proces van 1,5 jaar.


  1. Lichaam (Rupa)
  2. Gevoelens (Vedana)
  3. Cognitie (Sanna)
  4. Wilsuitingingen (Sankhara)
  5. Bewustzijn (Vinnana)

 

Tijdens Vipassana meditatie gaan we hier niet over nadenken.
Een diepgaand inzicht in de geledingen is iets dat je op een gegeven moment kan toevallen tijdens het mediteren.
Daarbij is het wel helpend als je de theorie erover hebt geleerd, zodat je het op een gegeven moment als ‘waarheid’ gaat herkennen. Dan wordt het realisatie.
In de meditatie gaan we daar dus niet bewust op contempleren.
Je niet met een Khandha of meerdere Khandhas identificeren kun je dan ook niet afdwingen, maar je kunt wel de voorwaarden scheppen om je er niet mee te identificeren door bijvoorbeeld de opmerkzaamheid te richten op 1 geleding.
Ook de manier van benoemen kan helpen.
Hoe ik het zelf wel eens doe is als volgt. Ik kies 1 geleding uit als initieel meditatieobject.
Bijvoorbeeld het lichaam. De sensaties die ik waarneem benoem ik dan als lichaam (of soms ook als sensaties).
En dus niet als voelen want (voor mij persoonlijk in ieder geval) is het zo dat als ik het voelen noem, dat ik er eerder mee identificeer omdat er dan iemand is die zou voelen.
Terwijl er enkel gewaarzijn van is.
Ik benoem het niet de hele tijd, af en toe om de aandacht er bij te houden.
Ondertussen probeer ik er ook bewust van te zijn als andere geledingen zich in het bewustzijn aandienen.
Als er gevoelens zijn benoem ik die als gevoelens. Of herken ik deze zonder te benoemen.
Als gedachten voorbij komen als gedachten.
Als er een intentie wordt geboren benoem ik het als Wilsuiting (of ook wel als intentie of neiging).
Etc.

 

Ik zie het dan puur als verschijnselen die komen en gaan. Indrukken die zich aandienen in het bewustzijn en ik heb de intentie om mij daar niet mee te identificeren.
Ondanks de intentie is het niet zo dat dat altijd maar lukt. En dat is natuurlijk ook o.k. en is het al mooi als je daarvan (af en toe) bewust bent.

 

Reflectie oefening: Niet van mij

Er bestaat ook een reflectie-oefening die voortkomt uit de Anattalakkhaṇa Sutta:

 

“Dit is niet van mij. Dit ben ik niet zelf. Dit is niet wat ik ben.”

Je zou dit ook in een soort van meditatie/-contemplatie vorm kunnen toepassen door een geleding te benoemen en dan deze drie zinnen er achteraan te zeggen.

 

Hier staat er meer informatie over die hierover meer informatie geeft: https://en.wikipedia.org/wiki/Anattalakkha%E1%B9%87a_Sutta

 

Mocht je er nog verder in willen verdiepen, het komt ook terug in de Alagaddupama Sutta (MN:22) uit het Pali Canon waarin onder meer op de Anatta (Niet-Zelf) leer wordt ingegaan. 

Meditatie Retraites

Wij organiseren regelmatig meditatie retraites en meditatie dagen.

Meditatie Inspiratiemails

Ontvang inspiratiemails met o.a. retraite aankondigingen, meditatievideo's en tips.

Overzicht komende activiteiten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Ontvang inspiratiemails met:
- Aankondigingen van retraites & cursussen
- Meditatievideo's e.a. inspiratie