Omgaan met afleiding tijdens Vipassana meditatie. Small, Medium en Large.
Hoe ga je om met afleidingen tijdens de Vipassana meditatie
Het lukt niet (altijd) om je aandacht gericht op je anker te houden
Tijdens mediatie beoefenen we ‘zijn met wat er is’. Zonder oordeel en zonder iets te willen veranderen kijken we vanuit de rol van de toeschouwer naar wat zich aandient. We hebben de intentie om met onze aandacht bij de buikademhaling te blijven, echter zal dit niet altijd lukken. Tijdens een meditatiesessie dienen zich (meestal) bezoekers aan en raken wij afgeleid van hetgeen waarvan we de intentie hadden om bij aanwezig te zijn. Zoals gedachten, fysieke sensaties (zoals pijntjes of kriebel) en emoties. We kunnen deze afleidingen ‘bezoekers’ noemen. Als zich een bezoeker aandient en we merken dit op, accepteren we dat we zijn afgeleid en we accepteren hetgeen waardoor we zijn afgeleid. Op deze manier ontwikkelen we onder meer concentratie, opmerkzaamheid en compassie.
Echter, is het goed om onderscheid te maken in de intensiteit van de bezoekers die zich aandienen.
Small, Medium en Large bezoekers
Onderscheid maken in de soorten bezoekers helpt om niet continue van meditatieobject te switchen. Als we onze aandacht aan alles dat voorbij komt zouden geven, dan zal het lastig worden om concentratie op te bouwen.
Small bezoekers
Small bezoekers zijn bezoekers die je niet van je concentratieobject afhalen. Deze dienen zich aan terwijl je wel met je aandacht bij het rijzen en dalen van de buik kunt blijven. Deze bezoekers komen en gaan, maar geef je verder geen aandacht.
Medium bezoekers
Medium bezoekers overschaduwen de buikademhaling. Je hebt de intentie om met je aandacht bij je ademhaling te zijn, maar je merkt na een tijdje op (dat kan na enkele seconden zijn maar soms ook na vele minuten) dat je bent afgedwaald. Je bent dus niet meer bij datgene waarvan je de intentie had om bij aanwezig te zijn. Dan benoem je hetgeen waardoor je bent afgeleid (bijvoorbeeld denken, voelen, horen of eventueel wat speciefieker, ‘to do lijstje maken’, ‘scenario’s bedenken’, ‘idee’, ‘onrust’, ‘angst’, ‘irritatie’, ‘pijn in de rug’, ‘slapend been’, ‘blaffende hond’, etc.) en je kijkt hier naar vanuit ‘de rol van de toeschouwer’. Van een afstandje zeg maar, zonder jezelf met hetgeen dat je afleidt te identificeren. En daarna keer je vriendelijk en toch resoluut terug naar je anker, de buikademhaling.
Large bezoekers
Bij Large bezoekers ben je, net als bij Medium bezoekers, afgeleid van het meditatieobject. Echter lukt het niet zomaar om terug te keren nadat je hiervan opmerkzaam bent geworden. Dus Large bezoekers zijn in eerste instantie eigenlijk Medium bezoekers en je merkt op dat je de intentie hebt om terug te gaan naar je anker, maar dat dit niet lukt omdat de bezoeker meer aandacht vraagt. Je kan in dat geval de bezoeker als het ware ‘ontmantelen’. Of ook wel: intuitief analyseren. Allereerst ga je na wat voor gedachten er zijn bij hetgeen dat je aandacht opeist. Probeer na te gaan, zonder in het denken mee te gaan. Dus intuitief observeren. Vervolgens kan je nagaan wat voor gemoedstoestand je hierbij hebt. Prettig, onprettig of neutraal. En daarna ga je na wat voor lichamelijke sensaties je hierbij kan waarnemen. Zeker bij bijvoorbeeld emoties is er veel waar te nemen in je lichaam. En je zal opmerken dat niets vaststaand is. Bijvoorbeeld er dient zich een gevoel van angst aan, dan is het goed mogelijk dat je een verhoogde hartslag waarneemt, wat spanning rondom je keel, etc. Maar je zal opmerken dat dit continue verandert. Is er een verschil van intensiteit in druk? Een verschil in temperatuur? Zijn er tintelingen en verschuiven die van plek en intensiteit? Etc. Op deze manier ontmantelen we hetgeen dat ons afleid en vaak wordt het daardoor minder sterk, waarna we op een gegeven moment wel terug kunnen keren naar ons meditatieobject.
Lees het volgende artikel dat hierop aansluit: Bij Medium en Large bezoekers kunnen we het ezelsbruggetje R.A.I.N. toepassen.
Het maken van onderscheid tussen de bezoekers heb ik opgedaan bij een retraite van Henk Barendrecht en als zeer waardevol beschouwd.
Door Gerjan Schoemaker
Meditatieleraar en begeleider retraites
27 september 2024 - informatieavond opleiding meditatieleraar - Amsterdam
september 2024 - start vipassana meditatie avonden - Zwolle
september 2024 - start actieve meditatie avonden - Zwolle
19 oktober 2024 - start `opleiding meditatieleraar` (1 jaar) - Amsterdam
21 oktober 2024 – informatiebijeenkomst ‘opleiding integraal essentiecoach’ – Online
27 oktober 2024 – introductieworkshop 'zelfonderzoek en bewustzijn' – Zwolle
24 januari 2025 – start `opleiding integraal essentiecoach` (1 jaar) – Zwolle
maart 2025 - 31 dagen samen mediteren (kosteloos) - Online
21 t/m 25 mei 2025 - vipassana retraite met yoga - Winterberg
Gerjan Schoemaker is meditatieleraar en oprichter van Meditatie Instituut Nederland. Als hoofddocent van de erkende Meditatie Opleiding deelt hij zijn ruime kennis en ervaring. Daarnaast is hij gastdocent meditatie en boeddhistische psychologie bij de Opleiding Integraal Essentiecoach, en begeleidt hij vipassana retraites en cursussen. Gerjan put uit een rijke achtergrond in verschillende tradities, waaronder het Boeddhisme en Advaita Vedanta.
Hallo Gerjan,
Fijn om de mail van je te ontvangen. Door verhuizing ben ik niet in de gelegenheid geweest om de lessen te volgen, maar wel prettig om door deze mail weer bij de basis te komen.
vriendelijke groet
Leny de Heus
Hoi Leny, bedankt voor je reactie. Succes met de verhuizing en wellicht tot later (als alles op orde is 😉
Dank je wel voor deze ontspannend video ??
In dec is bij mij 1 evenwichtsorgaan UITgevallen, das vreselijk onpraktisch
Nu gaat beter maar rij bv nog geen auto ivm duizelingen
Maar deze oefeningen net geprobeerd en gaan goed
Geeft rust
Hartelijk dank hiervoor,
Sandra Weber
Fijn om te horen dat het bijdraagt Sandra!
Hallo Gerjan,
Gaat het in de meditatie dan niet juist om de ‘afleidingen’, aangezien je daar als leerling inzicht over wilt ontvangen? De ademhaling als rode draad, als het pad naar ‘verlichting’ (helder maken) en dit licht laten schijnen op de ‘afleidingen’ (gedachten, emoties)?
Hallo Michel,
Dat klopt helemaal. Uiteindelijk is inderdaad het mediatieproces hierop gericht. Aandachtig zijn en op een ‘heilzame’ manier omgaan met dat wat er op je afkomt. Ongeacht of het prettig of onprettig is. Echter, zeker als je geen ervaren beoefenaar bent, kan het zijn dat je volledig gevangen wordt door hetgeen wat op je afkomt. Ook wel de grote bezoekes zoals in het artikel genoemd. Dan is het de kunst om lost te komen van de vereenzelviging (met b.v. gedachten en emoties) en hetgeen dat zich aandient te ‘onderzoeken’ om hieruit inzicht te krijgen en te oefenen om niet reactief te zijn.