Motivatie voor meditatie

Meditatie motivatie

Hoe blijven we gemotiveerd en houden we de dagelijkse meditatie gaande?

Routine

Allereerst is het goed om minimaal één moment per dag te nemen dat je altijd gaat zitten. Altijd. Al is het maar vijf minuten. Zelf ga ik iedere avond als ik mijn kinderen naar bed breng mediteren. Eerst zing ik slaapliedjes en mantra’s voor hun en dan blijf ik zitten terwijl zij gaan slapen. Dit doe ik al sinds de geboorte van mijn oudste, dus inmiddels al acht jaar lang. Er zijn daarnaast perioden dat ik daarbij ook langere tijd  ’s ochtends ga zitten. Er wordt wel gezegd dat voor of rond zonsopkomst het beste moment is om te mediteren. Zo ervaar ik het zelf ook. Vaak als ik opsta heb ik direct al te maken met onrust. Allemaal gedachten over wat ik die dag moet doen, goede ideeën, zorgen, etc. Als ik dan niet ga mediteren neem ik dit hup zo de dag mee in en draag ik het onbewust de hele dag bij mij. Maar als ik eerst ga mediteren geef ik de onrust gelegenheid om te gaan zakken. Ik beoefen dan ook met name concentratie-meditatie en dan het liefst een uur. Als ik namelijk maar 10 minuten ga zitten is dat vaak niet lang genoeg om de onrust te laten zakken. Het is niet ongewoon dat de onrust dan zelfs wat sterker wordt doordat ik met de aandacht naar binnen keer. Maar als ik, met de juiste inzet, de meditatie voortzet merk ik regelmatig na zo’n 30 tot 40 minuten dat de onrust begint te zakken waardoor ik met een meer kalme en heldere mind de dag in ga.


Inspiratie e-mails ontvangen met o.a. geleide meditaties? En op de hoogte blijven van onze retraites, cursussen en andere meditatie gerelateerde activiteiten? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.


Mensen die dit normaal niet doen, en hiermee beginnen, moeten overigens niet verwachten dat dit direct al lukt en zo sterk merkbaar is. Geeft het zo’n 4 tot 10 weken, en ook dan is het echt niet zo dat het leven opeens ‘halleluja’ wordt. Maar het helpt je zeker wel anders met de dingen om te gaan.

 

Meditatiegroep

Om de routine erin te houden en om gemotiveerd te blijven helpt het om deel te nemen aan een meditatiegroep, ook wel een Sangha genoemd. Minimaal één keer per week is al heel mooi, maar als dat niet mogelijk is dan is eenmaal per twee weken of eenmaal per maand al beter dan helemaal niet om zo telkens weer opnieuw in contact te komen met anderen op dit pad. Bovendien heeft mediteren in een groep een hele andere uitwerking dan als je alleen mediteert. Als het enkel samen mediteren is dan is het al heel mooi, maar als je een Sangha hebt met een leraar die je ook verteld over de achterliggende psychologie en filosofie helpt het ook nog om meer tot verdieping te komen en nieuwe inspiratie te krijgen.

Als je echt tot verdere verdieping wilt komen is het ook goed om verdiepingscursussen te volgen of een opleiding te gaan doen. Onze meditatie opleiding duurt bijvoorbeeld 1,5 jaar waar je naast diverse meditatiemethodes en andere oefeningen beoefend, je ook veel leert over de achtergrond van meditatie en hoe je dit kunt toepassen in het dagelijks leven.

Ook voor de dagelijkse meditatie helpt het om het samen met anderen te doen. Misschien samen met je partner en/of andere gezinsleden. Of je kunt ook online afspreken via videobellen. Het helpt al als één of twee andere mensen jou verwachten om het ook te doen, en bovendien is het heel bevorderlijk om samen te mediteren, zelfs via een online verbinding. Zelf houden we ook af en toe een 30-daagse waarbij we een maand lang iedere ochtend inloggen om samen te mediteren. De vorige keer begonnen we maar liefst met bijna 150 mensen. De ervaring is dat dit heel inspirerend en motiverend werkt.

Je hoeft niet alleen te zijn

Mensen denken wel eens dat je niet kunt  mediteren als er anderen in de buurt zijn. Maar dat is niet waar. Zeker toen de kinderen nog wat kleiner waren was de tijd zo beperkt dat ik er voor koos om ook in het bijzijn van de kinderen te mediteren. Gewoon zitten met de ogen open. Voor kinderen ben je dan een magneet, kruipen ze op je, stellen ze je vragen. En je kunt gewoon meebewegen en antwoorden op vragen geven, als je maar opmerkt dat jij niet degene bent die antwoord, maar dat de woorden gewoon spontaan opkomen. Blijf als het ware in de rol van de waarnemer.

 

Weet waarvoor je het doet

 

Mediteren wetenschappelijk onderbouwd

Wetenschappelijk is aangetoond dat dagelijks mediteren een directe invloed heeft op de grijze massa van je hersenen. Een bekend onderzoek heeft aangetoond bij acht weken deelname aan een mindfulness programma de grijze stof dichter was bij de hippocampus, welke betrokken is bij leren, het verwerken van herinneringen en het reguleren van emoties. En de amygdala, die verbonden is met stress, bloeddruk en angst had een verminderde dichte grijze stof.

Uit een meer recenter onderzoek blijkt dat ook al na twee tot vier weken mediteren op zijn minst de plasticiteit van de grijze stof, wat suggereert dat structurele veranderingen in de hersenen plaatsvinden die invloed hebben op het zelfbewustzijn, emoties, cognitie en veroudering. Het kan ook belangrijke implicaties hebben voor de bescherming tegen stemming-gerelateerde stoornissen en veroudering-gerelateerde cognitieve achteruitgang.

 

Wat geeft de meditatie jou?

Het is fijn dat wetenschappelijk onderzoek bepaalde effecten van meditatie onderbouwd. Maar de wetenschap kan natuurlijk, in ieder geval vooralsnog, maar een heel klein deel meten van wat meditatie werkelijk doet. Wat doet het voor jou? Wat doet het voor je omgeving? Wat doet het met de omstandigheden? En dat is misschien meer dan je in eerste instantie zelf in de gaten hebt. Voor mij is het zo klaar als een klontje dat meditatie de hele wereld een stukje mooier maakt, wat ik hieronder verder zal toelichten.

 

Als ik naar mijzelf kijk is mijn grootste motivatie om met een open hart zoveel mogelijk vanuit overgave te leven, met een innerlijke glimlach naar wat het leven brengt. Een vriendelijke blik naar wat zowel prettig als onprettig is. Over het algemeen is het zo dat hoe meer ik mediteer, hoe meer mij dit lukt. Dat is meestal overduidelijk na een meerdaagse retraite. Ik kijk dan totaal anders tegen uitdagende situaties aan en het lukt mij beter om te gaan met wat het leven brengt. Mijn lichaam voelt lichter, het leven voelt lichter, mijn hart is verder geopend, keuzes kan ik maken vanuit een diep intuïtief weten, ik kan helderder denken en het is alsof al mijn zintuigen beter werken.

Dat is ook de reden dat na een retraite veel mensen enthousiast zijn om dagelijks te mediteren. Maar de ervaring is dat dit enthousiasme ook weer naar de achtergrond verdwijnt en we meer beroep moeten doen op onze eigen toewijding en routines.

 

Mediteren doe je niet alleen voor jezelf

Mediteren doe je niet alleen voor onszelf, maar ook voor anderen. Een mooi voorbeeld is dat wij met de meditatiegroep in Zwolle altijd een zomerstop hebben. Eén vrouw vertelde mij eens dat ze van haar dochter de vraag kreeg ‘Mam, wanneer beginnen de meditatielessen nou weer?’. Haar dochter had blijkbaar de link gelegd tussen hoe haar moeder dacht en handelde, en de meditatie. In de ogen van haar dochter was zij dankzij de meditatie een fijner mens in de omgang en ze kon niet wachten tot de lessen weer begonnen.

Een vergelijkbare situatie is een andere deelnemer die al een tijd bij mij mediteerde. Hij was van zichzelf erg onrustig en had moeite met stilzitten, ook bij de meditatielessen. Dat ging natuurlijk niet onopgemerkt en we hebben hier onderling ook vaker over gesproken. Ik vroeg hem of hij iets wist wat hem kon helpen om ook tijdens de lessen rustiger te zijn. Hij kwam zo zelf met het idee om ruim van te voren aanwezig te zijn en, in plaats van in de hal gezellig thee te drinken, direct door te gaan naar de meditatiezaal om daar alvast plaats te nemen met oordopjes in waarop hij ontspannende muziek afspeelde. Het effect was duidelijk merkbaar tijdens de meditatie-avonden. Maar het mooiste vind ik nog dat hij, na een tijd bij ons te mediteren, in de groep vertelde dat zijn onderbuurman hem had gezegd dat hij zo blij was dat hij nu mediteerde. Hij was blijkbaar ook thuis een stuk rustiger geworden en dat was niet onopgemerkt gebleven bij zijn buren. 

 

In deze twee voorbeelden wordt de directe relatie opgemerkt, maar vaak is dat niet het geval. Het vraagt daarom dieper inzicht in wat stress en lijden veroorzaakt en wat stress en lijden verminderd. Alles heeft een afhankelijk bestaan. Zo ook stress en lijden. Als we daar inzicht in hebben weten we welke voorwaarden leiden tot stress en lijden en welke voorwaarden dit verminderd. En zo ook welke voorwaarden leiden tot een meer duurzaam geluk. Ik denk dat we allemaal weten dat meditatie meer bijdraagt aan een duurzaam geluk dan aan stress en lijden. Meditatie maakt ons een stukje mooier en omdat wij en onze omgeving niet los van elkaar staan, maken we zo onze omgeving en daarmee de hele wereld een stukje mooier.

 

Meditatie als reminder

Voor veel mensen die al wat diepere inzichten hebben gehad is de meditatie ook een reminder. Het helpt je de absolute waarheid te herkennen en te herinneren. Ook zeer ervaren yogi’s hebben de neiging weer verstrikt te raken in de relatieve waarheid, in het verhaal dat wordt gevormd door onze gedachten en overtuigingen. De formele meditatie helpt ons uit deze verhalen te stappen. Het helpt je herinneren dat er geen ikje is, maar dat intenties, gedachten en handelingen spontaan plaatsvinden. Voorafgaand aan iedere meditatie zeg ik dan ook tegen mijzelf ‘nu stap ik uit alle verhalen en rollen’. Daarmee zet ik de intentie om lot te komen van mijn identificaties als vader, partner, meditatiebegeleider, etc. We hebben die reminder nodig om de dingen telkens weer te zien voor wat ze werkelijk zijn, of in ieder geval om bewust te zijn van de bril die we op hebben waardoor we een vertekend beeld van de werkelijkheid hebben. Bewust dat de verhalen die we maken niet de absolute waarheid is en dat hoe we de dingen interpreteren niet de werkelijkheid is.

 

 

 


Meditatie Retraites

Wij organiseren regelmatig meditatie retraites en meditatie dagen.

Meditatie Inspiratiemails

Ontvang inspiratiemails met o.a. retraite aankondigingen, meditatievideo's en tips.

Overzicht komende activiteiten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meditatie Instituut Nederland Logo


Ontvang inspiratiemails met:
- Aankondigingen van retraites & cursussen
- Meditatievideo's e.a. inspiratie