Medevreugde

Medevreugde

Medevreugde, ook wel Mudita, is samen met liefdevolle vriendelijkheid, compassie en gelijkmoedigheid één van de vier Brahma Vihara in het Boeddhisme. Of ook wel één van de vier Goddelijke verblijfplaatsen.

Het wordt ook wel ‘onbaatzuchtige vreugde’ of ‘altruïstische vreugde genoemd’, ofwel vreugde vinden in de voorspoed van een ander.

Zoals bij compassie, liefdevolle vriendelijkheid contact maakt met de pijn bij een ander, maakt bij medevreugde Liefdevolle vriendelijkheid contact met voorspoed bij een ander.

Medevreugde is een tegengif voor onder meer jaloezie, afgunst en onverschilligheid.
Als je blij bent voor een ander, dan wordt de vreugde bij de ander ook groter. Als jij iemand vertelt over iets positiefs dat je hebt meegemaakt en de ander is oprecht blij voor jou, dan vergroot dit jouw eigen vreugde. Als de ander daarentegen reageert met afgunst, dan heeft dit een heel ander effect.

Medevreugde is tevens een bron om contact te maken met je eigen vreugde, welke geactiveerd wordt door de voorspoed bij een ander.

De Dalai Lama heeft een treffende uitspraak gedaan over medevreugde die ongeveer als volgt gaat: “Als ik enkel gelukkig ben voor mijzelf, dan is er relatief beperkte kans voor geluk. Als ik gelukkig ben als er mooie dingen gebeuren bij andere mensen, dan zijn er biljoenen meer kansen om gelukkig te zijn!”

In het dagelijks leven kunnen we de intentie hebben om eer opmerkzaam te zijn op vreugde, voorspoed en geluk bij anderen en hiermee verbinding te maken. Vaak gaan we hier aan voorbij. Bijvoorbeeld als iemand iets deelt over iets leuks dat deze persoon heeft meegemaakt, dat we onverschillig reageren, of dat eraan voorbij gaan door het verhaal naar ons toe te trekken. We horen iemand iets zeggen en er is sprake van herkenning en gaan voorbij aan wat de ander zegt en hebben het direct over onszelf.
Een ander voorbeeld is dat iemand we iemand geluk of vreugde niet gunnen. Mensen die bijvoorbeeld anders denken dan dat jij doet en/of andere waarden en normen hebben. Dat ook deze mensen gelukkig mogen zijn. In plaats van dat we vast blijven zitten in jaloezie of afgunst. Natuurlijk is het wel o.k. en zelfs heen normaal dat ook deze emoties ontstaan, maar laten we proberen er in ieder geval opmerkzaam op te zijn. Dus ook daar weer niet over oordelen maar er vriendelijk naar kijken en hierop reflecteren. Zo kunnen we zaadjes planten om in de toekomst andere gedachten en gevoelens te laten opkomen.

Mudita meditatie

Tijdens meditatie gericht op het ontwikkelen van medevreugde richten we onze vreugdevolle wensen op verschillende groepen personen. Om net als bij metta meditatie tot een onvoorwaardelijke, en onbegrensde vriendelijkheid te komen. Niets en niemand uitgesloten, dus ook niet de mensen waar we het moeilijk mee hebben.

Vaak wordt Mudita meditatie in de volgende volgorde beoefend:

  1. Een vriend of bekende die geluk ervaart of iets positiefs beleeft
  2. Een inspirerend persoon
  3. Een bekende vreemde (iemand die je nier persoonlijk kent, maar wel af en toe tegenkomt zoals een winkelmedewerker)
  4. Een moeilijk persoon
  5. Alle wezens

Iedere persoon kun je op een voor jou passende afstand voor je in de ruimte visualiseren. Deze persoon staat voor iedereen in deze groep. Dus als je een bekende vreemde voor je visualiseert, staat deze voor iedereen die je niet persoonlijk kent. Kies bij een moeilijk persoon niet direct iemand uit waar je hele heftige gevoelens bij ervaart, maar juist iemand waarbij je lichte vormen van irritatie ervaart. In de wetenschap dat deze persoon staat voor iedereen waarmee je moeite hebt. Dus ook de personen waarbij je misschien meer boosheid of misschien zelfs haat ervaart.

Vervolgens kunnen we deze personen wensen dat ze gelukkig mogen zijn en medevreugde vinden in hun voorspoed.

“[eventueel naam] Dat jouw vreugde en geluk voort mag gaan. Dat jouw geluk groter mag worden.”

of andere zinnen die je kan reciteren:

“[Eventueel naam], ik ben werkelijk blij voor je. Dat jouw geluk groter mag worden.”

of

“[Eventueel naam], ik ben blij voor je. Dat jouw geluk mag aanhouden. Dat jouw geluk nog groter mag worden.”

 

Voordat je deze zinnen uitspreekt kun je eventueel eerst verbinding met de persoon maken door het gezicht voor je te visualiseren en deze zin uit te spreken:

“[Eventueel naam] Dat jij gelukkig mag zijn”

Vreugde met aandacht

Net als bij de andere hartkwaliteiten gaat medevreugde samen met opmerkzaamheid. Een ‘valkuil’ (in het Engels vaak ‘een vijand van dichtbij’ genoemd) is dat we ons verliezen in de vreugde. Dan ontstaat er een soort van extatische vreugde en verliezen we onszelf. Net zoals compassie kan omslaan in medelijden dienen we hier ook opmerkzaam op te zijn. Metta (liefdevolle vriendelijkheid), Karuna (compassie), en Mudita (medevreugde) zijn alle drie dan ook gegrond in Upekkha (gelijkmoedigheid).

Als het tegenovergestelde ontstaat of je ‘het niet voelt’

Het is niet ongewoon dat soms het tegenovergestelde ontstaat. Of dat je niet kunt hetgeen kunt voelen dat je wenst. Het is niet zo dat het dan ‘verkeerd’ gaat. Het is dan juist een mooie gelegenheid om daarmee te oefenen. Het gaat om de intentie en niet wat er vervolgens ontstaat. En daar dan weer opmerkzaam op zijn.
In dit artikel ga ik hier dieper op in.

Geleide meditaties gericht op het ontwikkelen van medevreugde

Enkele geleide meditaties die ik heb opgenomen:

Geleide Mudita meditatie

Opname livestream dag 20 van ’30 dagen samen mediteren’

Eerdere livestream met een geleide medevreugde meditatie

Boeddha over medevreugde

“Here, O, Monks, a disciple lets his mind pervade one quarter of the world with thoughts of unselfish joy, and so the second, and so the third, and so the fourth. And thus the whole wide world, above, below, around, everywhere and equally, he continues to pervade with a heart of unselfish joy, abundant, grown great, measureless, without hostility or ill-will.” – Buddha


Meditatie Retraites

Wij organiseren regelmatig meditatie retraites en meditatie dagen.

Meditatie Inspiratiemails

Ontvang inspiratiemails met o.a. retraite aankondigingen, meditatievideo's en tips.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Ontvang inspiratiemails met:
- Aankondigingen van retraites & cursussen
- Meditatievideo's e.a. inspiratie